GottinBerlin_Kirche Kopie
„Kirchenaustritte auf Rekordniveau: Warum bleibt ihr – wie ich – in der Kirche?“, fragte ich meine Facebookfreunde. Dreißig haben darauf geantwortet. Hier einige Antworten:
„Kirche ist für mich ein Ort der seelischen Heimat! Ist vielleicht merkwürdig ausgedrückt, aber mir würde was fehlen, wenn ich nicht mehr Mitglied der Kirche wäre, obwohl mich die hiesigen Mitarbeiter momentan schon sehr ärgern und traurig machen“ (Ulrike).
„Ich bleib in der Kirche, weil ich Gott liebe. Für die Mitarbeiter bete ich. Ärgern und traurig sein nützt gar nichts“(Sigrid).
„Sigrid, der Pfarrer macht mich traurig und ärgert mich so sehr, dass ich oft überlege, meine Ehrenämter hinzuschmeißen. Das mindert aber keineswegs meinen Glauben und der Pfarrer ist nicht die ‚Kirche’ “(Ulrike).
„Die Ehrenämter machst du für Gott und nicht für den Pfarrer“ (Sigrid).
„Einfach mal so ausgedrückt : Da sind die Aussagen des Neuen Testamentes über die Kirche als Leib des Herrn und die Aufträge, die er der entstehenden Kirche mitgegeben hat, sowie die Zusagen. Mit den Pfarrern, die mich ärgerten oder ärgern wollten, bin ich immer klar gekommen. Selbst als Diakon“ (Karl-Artur).
“Herr, zu wem sollen wir gehen? Du hast Wort des ewigen Lebens“ (Barbara)
„Weil Gott uns den Auftrag gab, unsere Nächsten zu lieben. Man kann nicht lieben lernen, wenn man sich nur mit Gleichgesinnten umgibt“ (Florian).
„Ich werde niemals austreten! Könnte niemals ohne Kirche sein, kann kommen was, will“ (Zängejriet Martha).
„Ich bin ausschließlich deshalb katholisch, weil ich von der Wahrheit der Botschaft überzeugt bin. Der ‚Verein’ ist eher Hindernis als Grund, vor allem in Deutschland“ (Jutta Maria).
„Weil es die Kirche Jesu Christi ist und ich ein Teil dieser Kirche sein möchte. Christsein und Kirche gehört für mich zusammen. Die Kirche besteht aus Menschen, die fehlerhaft sind und das bleibt so bis zum Ende der Welt. Weglaufen ändert nichts, jeder sollte an der Kirche mitbauen“ (Ulrike).
„In der Kirche wurde ich getauft, da bekam ich meine Sakramente. In und durch die Kirche konnte der Glaube wachsen, lernte ich Jesus kennen und zu mir nehmen, im Wort und Leib in der hl. Messe… Er erneuert mein Leben immerfort und macht es heil, trotz aller meiner Fehler. Hier lernte ich Leid Christi und das Leid der Menschen zu betrachten… Aus Leid leben lernen… Denn das Leid gehört auch zum Leben. Hier, in der Kirche, lernte ich die Freude schöpfen, die mir keiner nehmen kann… Der Friede, der mich Gott zuhören lässt… In der Kirche lernte ich große Persönlichkeiten kennen, die Heiligen, Priester und Päpste… Ihre Lebensweise und ihre Art der Hingabe an Gott. In der Kirche lernte ich die Liebe Gottes zu uns kennen, aus der Hl. Schrift und von den Menschen, die Jesus nachfolgen. Ich lernte lieben und dienen mit meinen Gaben… Ja, durch diese Kirche habe ich alles bekommen und bekomme ich bis heute“ (Maria).
„Ich bleibe – weil ich die Kirche als Braut Christi sehe, als Heimat, weil ich überall da zu Hause bin, wo Tabernakel stehen, weil in der Kirche Gottesdienst gefeiert und das Wort verkündet wird, weil ich das Sakrament der Beichte liebe und das Sakrament der Eucharistie liebe und vor allem anderen weil ich Gott liebe, der sich in der Eucharistie verschenkt. Die schlimmsten Klatschweiber der Gemeinde können mich nicht vertreiben“ (Claudia).
„Christlicher Glaube geht nur mit/in Kirche“ (JesusLoves).
„Weil es mein geistliches Zuhause ist. Wir Christen sind die Kirche. Nicht ein Pfarrer, der uns nicht gefällt, nicht ein Glaubensbruder, der uns ärgert, nicht das Gebäude und nicht die Institution. Wir alle zusammen, die an Jesus Christus glauben und auf Ihn vertrauen. Wir alle mit unseren Schwächen und Fehlern“ (Renata).
„Weil die Kirche heilsnotwendig ist“ (Peter).
„Gott und sein Haus, die Kirche, sind mein geistliches Zuhause! Die Sakramente und vor allem die Eucharistie sind etwas so Wertvolles, Beglückendes und Stabilität Gebendes, das möchte ich in meinem Leben nicht missen. Es gibt mir Halt, Sicherheit, Orientierung und Sinn“ (Ursula).
„Johannes 14,6: ‚Jesus spricht zu ihm: Ich bin der Weg und die Wahrheit und das Leben; niemand kommt zum Vater denn durch mich’“(Anna).

Und was hättest du geantwortet? Schreibe es unten in die Kommentarspalten!
Gerhard Lenz (fürGott in Berlin“)
Du suchst eine Gemeinde, die zu dir passt? Rede mit uns:  http://www.gottinberlin.de/kontakt/ich-will-mit-jemandem-reden/
“Gott in Berlin” finanziell unterstützen? Klicke hier: http://www.gottinberlin.de/das-sind-wir-ueber-uns/spenden/
  1. 4. Januar 2017

    We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community.

    Your website provided us with valuable info to work on. You have
    done a formidable job and our whole community will be grateful
    to you.

  2. 28. Dezember 2016

    Very good blog you have here but I was wanting to
    know if you knew of any message boards that cover the same topics talked about in this article?
    I’d really love to be a part of group where I can get feed-back from other knowledgeable individuals that share the same interest.
    If you have any suggestions, please let me know. Appreciate
    it!

  3. 15. November 2016

    Saved like a favorite, I enjoy your blog site!

  4. 27. August 2016

    What’s up, after reading this remarkable paragraph
    i am too cheerful to share my know-how here with friends.

  5. 10. August 2016

    I do not know if it’s just me or if everyone else
    encountering problems with your blog. It appears like some of
    the written text in your content are running off the screen. Can someone
    else please provide feedback and let me know if this is happening
    to them too? This may be a issue with my internet browser because I’ve had this happen before.
    Kudos

  6. 7. Juni 2016

    Kann man aus der Kirche austreten? Ekklesiologische und kirchenrechtliche Aspekte eines bedrangenden Themas

  7. 31. Mai 2016

    I love it when people get together and share
    views. Great site, keep it up!

    • 8. Januar 2017

      At last! Someone who unresdtands! Thanks for posting!

  8. My family all the time say that I am killing my time here at net, however I know I am getting knowledge all the time by
    reading such fastidious posts.

  9. Appreciating the time and effort you put into your blog and detailed
    information you present. It’s great to come across a blog every
    once in a while that isn’t the same outdated rehashed information. Wonderful read!
    I’ve bookmarked your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

  10. What a information of un-ambiguity and preserveness
    of valuable knowledge concerning unpredicted
    feelings.

  11. Very descriptive post, I loved that a lot. Will there be a part 2?

  12. Undeniably believe that which you stated. Your favorite reason appeared to be on the web the
    simplest thing to be aware of. I say to you, I certainly get irked while
    people consider worries that they plainly don’t know about.
    You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal.
    Will likely be back to get more. Thanks

  13. Everything is very open with a precise clarification of the
    issues. It was really informative. Your site is very
    useful. Thanks for sharing!

    • 8. Januar 2017

      It’s a relief to find soomene who can explain things so well

  14. Hey There. I discovered your weblog the use of msn. That is an extremely neatly written article.
    I’ll be sure to bookmark it and come back to learn extra of
    your helpful info. Thanks for the post. I will certainly return.

  15. Good day I am so happy I found your site, I really found you by accident, while I was looking on Aol for something else, Anyhow
    I am here now and would just like to say kudos for a marvelous post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don’t have
    time to read it all at the moment but I have saved it and also
    added your RSS feeds, so when I have time I will be back to
    read much more, Please do keep up the fantastic job.

  16. Excellent post. I was checking continuously this blog
    and I’m impressed! Very useful info particularly the last part :
    ) I care for such information much. I was seeking this certain info for a very long time.

    Thank you and good luck.

  17. excellent points altogether, you just received a logo
    new reader. What might you suggest in regards to
    your post that you made some days ago? Any positive?

  18. I have been surfing online more than three hours as of late, yet I never found any interesting
    article like yours. It’s lovely worth sufficient for me.
    In my opinion, if all webmasters and bloggers made just right content
    material as you did, the internet might be
    a lot more helpful than ever before.

  19. It’s appropriate time to make some plans for the future and it’s time
    to be happy. I have read this post and if I could I wish to
    suggest you few interesting things or tips. Maybe you could write next articles referring to this article.
    I desire to read more things about it!

  20. Howdy I am so thrilled I found your weblog, I really found
    you by accident, while I was browsing on Digg for something
    else, Anyways I am here now and would just like to say cheers for a incredible post and a all round interesting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to browse it all at the moment but I have
    saved it and also included your RSS feeds, so when I have time I
    will be back to read much more, Please do keep up the great job.

  21. Hello i am kavin, its my first time to commenting anyplace, when i read this piece of
    writing i thought i could also make comment due to this good paragraph.

  22. whoah this weblog is excellent i really like studying your articles.
    Stay up the great work! You realize, lots of individuals are hunting around for this information, you could help them greatly.

  23. Howdy would you mind sharing which blog platform you’re using?

    I’m looking to start my own blog in the near future but I’m
    having a difficult time making a decision between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your layout seems different then most blogs and I’m looking for something completely unique.
    P.S Apologies for getting off-topic but I had to ask!

  24. This is really interesting, You’re a very skilled blogger. I’ve joined
    your feed and look forward to seeking more of your wonderful post.

    Also, I’ve shared your site in my social networks!

  25. Aw, this was a very nice post. Spending some time and actual effort to create a very good article… but what can I say… I procrastinate
    a lot and don’t seem to get anything done.

Write a comment:

Your email address will not be published.

Top